Zomerse tonijnsalade met lekkere dressing

Het voedingscentrum adviseert ons om eens per week vis te eten. Vis kun je op verschillende manieren bereiden; bijvoorbeeld bij je rijst- of pastagerecht of in een lekkere salade.

Waarom is vis gezond?

Vis bevat heel veel goede vitamines en mineralen. De meeste vis is rijk aan vitamine B12, D, B2 en A. En vis bevat de mineralen jodium, fosfor en seleen. In vergelijking met vlees bevat vis meer onverzadigd vet (dat is positief!). Er zijn dan ook sterke aanwijzingen dat het eten van vis samenhangt met een lager risico op hart en vaatziekten.

Genoeg redenen dus om regelmatig vis te eten. Zoek je nog een lekker recept? Ik maakte deze salade met tonijn en maakte ook zelf de dressing. Mayonaise met tonijn blijft een erg lekkere combinatie, vindt je ook niet?

Ingrediënten:

Salade

  • Verschillende soorten sla (bladsla, rucola, veldsla, etc)
  • Halve Komkommer
  • Half klein blikje mais
  • Rode paprika
  • Gele paprika
  • Rode ui
  • Koriander
  • Blikje tonijn

Dressing

  • Eetlepel mayonaise
  • Scheutje azijn
  • Witte peper

Bereidingswijze:

  1. Was de sla en snij deze.
  2. Snij ook de overige ingrediënten voor de salade en meng deze in een grote kom of schaal.
  3. Bereid vervolgens de dressing door de ingrediënten te mengen in een kommetje.
  4. Roer de dressing door de salade en breng eventueel op smaak met een beetje extra zout of peper.

Lekker met een broodje en goede olijfolie.

Eetsmakelijk!

Bron:
  1. Vis. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx