Waterijs, softijs of schepijs; wat is een gezonde keuze

Het is zomer en bij de zomer hoort mooi weer, veel zonneschijn, dagjes strand, op vakantie gaan en natuurlijk ijsjes eten. Maar hoe maak je nu een verstandige ijs-keuze als je ook wilt afvallen?

Wanneer het warm is, eten we graag een ijsje. Zelf kunnen we vaak wel bedenken dat het ene ijsje gezonder is dan het andere. Maar wat is nu een goede keuze als je wilt afvallen, maar ook af en toe wilt genieten van een ijsje? Lees en vergelijk de etiketten en kies een ijsje met weinig calorieën. Sommige ijssoorten bevatten namelijk meer calorieën dan je in eerste instantie zou denken.

Suiker in ijsjes

In eigenlijk alle ijsjes die je koopt zit suiker. De suiker zorgt voor de zoete smaak die we zo lekker vinden! Het minste suiker zit in een waterijsje of sorbetijs dat gemaakt is op basis van fruit. Dit is te herkennen aan de stevige, niet-glimmende structuur. In dit ijs is geen room of melk toegevoegd en ook geen vet, hierdoor bevat het relatief weinig calorieën.

Calorieën in ijsjes

Door rekening te houden met het onderstaande lijstje, kun je af en toe best een ijsje eten, maar let goed op welk ijsje je kiest! Zo kun je namelijk zonder schuldgevoel of spijt volop genieten van je ijs!

Sorbetijs (bolletje)45 kcal
Waterijs50 kcal
Yoghurtijs (bolletje)67 kcal
Schepijs (bolletje)110 kcal
Softijs (70 gr)155 kcal

PS: ook leuk, zelf je ijsje maken! Bekijk het recept voor gezond ijs!

Bron:
  1. Gezondheidsnet. Zo blijft lekker ook gezond. https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/roomijs-sorbetijs-en-waterijs