Suikers; hoeveel mag ik hier eigenlijk van hebben?

Tegenwoordig zijn er vele discussies gaande over suikers. Suikers vermijden is vaak het advies, want suiker is niet goed voor je. Het heeft een negatieve op je gezondheid en (kan) zorgen voor overgewicht.

Een suikervrij/suikerarm eetpatroon heeft daarintegen een positief effect op je gezondheid. Maar helemaal geen suikers binnenkrijgen is vrijwel onmogelijk, want in veel van onze basis voedingsmiddelen zitten immers ook suikers.

Maar hoeveel suiker mag je nu eigenlijk per dag binnenkrijgen?

De Wereldgezondheidsorganisatie geeft aan dat maximaal 10% van je benodigde energie per dag mag halen uit vrije suikers. Dit betekent 50 gram voor vrouwen en 60 gram voor mannen. Omgerekend in suikerklontjes is het 12,5 klontje voor vrouwen en 15 stuks voor mannen.

Vrije suikers

Bovenstaande hoeveelheden zijn gebaseerd op de zogeheten vrije suikers. Deze vrije suikers zijn de suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd. Het gaat hier dus niet om de suikers die van nature in producten zitten. Want in groente, fruit en onder andere zuivel zitten ook suikers, maar deze zijn niet toegevoegd. De richtlijn is enkel geschreven voor de toegevoegde suikers, omdat de van nature aanwezige suikers komen uit producten die horen bij een gezond voedingspatroon (producten die vallen binnen de Schijf van Vijf). Toch krijgen we in Nederland gemiddeld 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen!

Minder suiker eten?

Wil jij ook minder (vrije) suikers binnen krijgen, maar weet je niet goed hoe. Maak dan geheel vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek. We kunnen dan samen kijken wat ik daarin voor jou zou kunnen betekenen.

Meer weten? Kijk dan op www.diabetesfonds.nl en www.voedingscentrum.nl

Bron:
  1. https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/hoeveel-suiker-mag-je-per-dag