Salade maken in 5 stappen

Vooral bij mooi weer, eet ik regelmatig een salade. Salade kun je de hele dag door eten; als lunch, avondeten of bijgerecht. Het verveelt nooit, want je kan eindeloos variëren. Een salade is ook ideaal als je wilt afvallen, want je krijgt al snel veel groente binnen!

Door de volgende 5 stappen te volgen heb je gegarandeerd elke keer een lekkere salade op tafel.

Stap 1: de basis

De basis van een salade hoeft niet standaard uit een sla soort te bestaan. Je kan ook kiezen voor rijst, pasta, bulgur, quinoa, zoete aardappel, noedels, verse spinazie of couscous. Of je maakt een lekkere combinatie.

Stap 2: een hoofdingrediënt

In deze stap kun je kiezen voor een van je favoriete ingrediënten. Het hoofdingrediënt kan vlees, vis of kaas zijn, maar ook ei of tofu.

Lekker vlees voor in een salade is bijvoorbeeld (gerookte) kip of biefstukreepjes.

Lekkere vis voor in een salade is bijvoorbeeld zalm, tonijn, makreel, forel of garnaal.

Lekkere kaas voor in een salade is bijvoorbeeld geitenkaas, blauwe kaas, cheddar, fetakaas, mozzarella, huttenkase of Parmezaanse kaas.

Stap 3: extra groente en fruit

Wellicht heb je bij stap 1 al voor een groente gekozen, maar nu gaan we de salade verder afmaken door extra groente en fruit toe te voegen.

Voorbeelden zijn tomaat, komkommer, paprika, ui, wortel, radijs, bonen, mais, peer, appel, ananas, avocado, mandarijn, olijven, augurk of zilveruitjes. Uiteraard kan deze lijst nog veel langer, eigenlijk kun je toevoegen wat jij lekker vindt! Tip: probeer ook eens fruit in een salade, zoals watermeloen of aardbei.

Stap 4: een extra bite

Ongezouten noten en zaden zitten vaak vol met goede vetten en zijn daarom ideaal om aan je salade toe te voegen. De noten zorgen voor een extra lekkere bite en ze geven een verzadigd gevoel. Je kan hierbij kiezen uit walnoten, pecannoten, hazelnoten, macadamianoten, cashewnoten, amandelen, zonnebloempitten of pijnboompitten.

Stap 5: dressing

Door te kiezen voor een goede dressing wordt je salade nog lekkerder. Een dressing maken kan heel gemakkelijk. Neem bijvoorbeeld een eetlepel olijfolie met een beetje basilicum en een snufje zout en peper. Een ander idee voor het maken van een dressing is 1 eetlepel azijn of citroensap op 3 eetlepels olie. Voeg dan nog een smaakmaker toe zoals tuinkruiden, knoflook, honing, mosterd en/of sojasaus.