Goede voornemens 2017

December is voor veel mensen een maand vol feestjes, borrels en etentjes. Tijdens deze gelegenheden wordt er vaak terug gekeken op het afgelopen jaar en worden er plannen gemaakt voor het volgende jaar. Want als we eerlijk zijn, bijna iedereen heeft toch goede voornemens voor 2017?!

Oud en nieuw is een mooi moment om terug te kijken naar het afgelopen jaar en eens stil te staan bij je doelen voor het nieuwe jaar. Welke dingen wil je graag bereiken en hoe wil je dat gaan doen? Het afgelopen jaar was het rijtje met meest voorkomende voornemens niet heel verrassend, want het zag er als volgt uit*:

  • Afvallen
  • Stoppen met roken
  • Meer tijd met familie en vrienden doorbrengen
  • Meer sporten
  • Stoppen met drinken

In de praktijk blijkt het vaak toch moelijker te zijn om deze voornemens waar te maken. Het is uiteraard niet voor niets dat veel mensen elk jaar dezelfde voornemens hebben. Zo ook met afvallen, volgens mij staat het al jaren in de top 5 van meest voorkomende voornemen. Rond de kerstdagen wordt er ook nog eens meer gegeten dan normaal, waardoor de motivatie om af te vallen in het nieuwe jaar groter lijkt te zijn. Met kerst kunnen we dan nog even ‘los’ gaan, maar in het nieuwe jaar gaan we er weer tegen aan, herkenbaar? ;)

Een van de lastige dingen is dat er rond oud en nieuw vaak veel druk op wordt gelegd, door jezelf, maar ook door mensen van buiten af. Laat je hierdoor niet afleiden en houdt je doel voor ogen. Bedenk goed waarom jij dit wil, en waarom jij dit wil bereiken.

Om jezelf gemotiveerd te houden heb ik drie tips:

  1. Deel je goede voornemen op in kleine stapjes, zodat het realistisch en haalbaar blijft.
  2. Zorg dat je je doel voor ogen houdt ook als het even iets minder goed gaat, onthoud waar je het voor doet en wat je graag wil bereiken.
  3. Vertel mensen om je heen over je goede voornemen, nu ze het weten kunnen ze rekening met je houden en zal het makkelijker zijn om vol te houden.

Laten we eerlijk zijn, aan een goed voornemen kan je elke dag beginnen. Dat hoeft niet per se op 1 januari. Dit kan ook morgen, overmorgen of ergens volgende week. Lukt het je niet een de eerste week van januari, geef dan niet op. Zie het als een leermoment, herpak jezelf, zoek de motivatie weer op en werk aan je voornemen.

Is jou goede voornemen voor 2017, net als bij veel Nederlanders, afvallen? En wil je dat graag onder begeleiding doen, neem dan vrijblijvend contact met me op voor meer informatie. Dit kan op 1 januari, maar mag uiteraard ook morgen, of overmorgen of een andere willekeurige dag in 2017. Elke dag is een kans om aan je nieuwe voornemens te werken!

Fijn uiteinde en alvast een gelukkig en gezond 2017 gewenst.

* http://www.metronieuws.nl/lifestyle/life/2015/12/de-populairste-goede-voornemens-voor-2016