Adviezen voor deze bijzondere tijd

Voor iedereen is het een uitdaging om onze draai te vinden tijdens deze crisis. Daarom deel ik een aantal tips!

Door deze situatie veranderd er voor veel van ons veel. We zijn veel thuis en werken misschien ook wel thuis. Je kinderen zijn thuis en kunnen niet naar school of naar de opvangen en we kunnen veel minder makkelijk het huis uit.

Voor veel heel lastig om hierin weer onze draai te vinden. Daarom wil ik graag een aantal tips met je delen.

RITME: Doordat de meeste van ons meer thuis zitten dan we normaal doen, is de kans groot dat het ritme ook veranderd. Probeer je gewone ritme vast te houden. Heb je normaal gesproken je wekker om 07:00 uur, zet je werken dan nu ook om 07:00 uur. En hou ook met de maaltijden je normale ritme vast. Neem je ontbijt, lunch en avondeten met eventueel tussendoor een snack. Op deze manier voorkom je extra (ongezonde) eetmomenten.

BUITEN: Het is erg mooi lente weer, maak er gebruiken van. Ga op rustige momenten een stukje wandelen of fietsen. Of drink een kopje koffie in het zonnetje. De buitenlucht is goed voor je weerstand en je krijgt energie van een beetje frisse lucht!

BEWEGEN: Voor veel mensen een hele uitdaging nu de sportscholen gesloten zijn. Een rondje hardlopen kan gelukkig nog wel. Ook zijn er ontzettend veel mogelijkheden om thuis te sporten. Veel sportscholen hebben online lessen en er is veel op YouTube te vinden. Ben je een beetje een ervaren sporter, dan kun je ook je eigen training maken. Net als met het ritme geldt hierbij ook, probeer je regelmaat vast te houden. Sportte je altijd 2 keer in de week? Probeer dat dan nu ook te doen. Zo blijven we fit en houd je je conditie op peil!

DE BASIS: Het kan zijn je dat dagen er nu een stuk chaotischer of misschien juist wel rustig op zijn geworden. Het kan lastig zijn om gezond te blijven eten doordat de situatie is anders is. Blijf daarom letten op de basis stappen:

  • 3 hoofdmaaltijden op een dag
  • Eventueel een aantal verantwoorde tussendoortjes/snacks
  • Voldoende fruit (2 tot 3 stuks per dag)
  • Eet veel groente
  • Slaap voldoende
  • Kies voor volkoren producten
  • Drink minimaal 2 liter water


Veel succes en stay safe!